Saturday, July 04, 2009

tour de france, tour de france

Så er den her igjen, endelig! Le Tour!
3 uker hvor jeg kan skru på tv`n og garantert finne noe utenom fotball.

Lance er tilbake, etter 4 års pause. Media is having a field day.
Rykter om doping... kan han vinne nr 8... er han like sterk som før... etc.
Jeg liker Lance. Fikk enorm respekt for han etter å ha lest boka hans. Kreft i både testikler og i hjernen. Skulle egentlig aldri blitt bra nok til å sykle igjen. Men han beviste det motsatte.
Jeg vet ikke om han vinner i år, men det blir utrolig morsomt å se på.

Og så har vi Thor da. Grimstadgutten. Han har båret den gule trøya flere ganger, han har vunnet den grønne trøya èn gang, og kommet så veldig nære å vinne den flere ganger. Han har hatt litt uflaks. Det er stort det han har gjort, og det frustrerer meg at den norske pressen ikke helt har skjønt dette. Han får liksom bare noe presse når han vinner en etappe.
Samme gjelder Kurt Asle. Han har ofta vært litt i skyggen av Thor... når det gjelder norsk presse. Men det har forbedret seg litt.

Jeg må innrømme at jeg ikke følger med på alt som foregår. Klarer ikke helt å huske hvem alle er, før det er gått en ukes tid. Mange har allerede sterke meninger om hvem som skal vinne de forskjellige trøyene. Det har jeg ikke så veldig stor formening om.
Jeg liker å se på sykling. Liker å se på taktikkene. Liker å høre lyden av syklistene.
Ofte har jeg bare tv`n på mens jeg holder på med andre ting... inntil kommentatoren skriker og det har tydeligvis skjedd noe stort.
Det er en behagelig og betryggende 3 ukers periode. Kanskje fordi jeg skulle ønske at det var mer toleranse/aksept for syklister i Norge.? Kanskje fordi jeg elsker selv å ligge i et felt?

Uansett... her blir mye spennende. Både Lance og Thor i nye drakter og i nye roller. Muligheten for flere etappeseiere for våre 2 norske. Det er det jeg syntes er spennende.
Jeg heier på gutta våre.
Og jeg heier på Lance.

Det blir sikkert mere dopingskandaler. Det er det hvert år.
Det blir velt. Skumle velt.
Og det blir spennende etappeseiere, forhåpentligvis fra både Thor og Kurt Asle.
Lykke til!

No comments:

Post a Comment