Monday, August 03, 2009

jeg er en "5-time-finisher"!!!

Dette var min 5. Norseman Xtreme Triathlon og det var den grønne trøya som var hovedmålet. Jeg visste det ville bli vanskelig med den nye cut-off-tiden på 32 km. I fjor kom jeg hit på ca 15 timer, men i år måtte jeg komme hit før 14,5.

I år hadde jeg fått med meg Tim og Marit på laget mitt, og de var utrolig hjelpsomme gjennom dagen. De hadde ikke bare meg å passe på men også Clive.

Svømmingen gikk bedre enn forventet og jeg kom inn på 1:14:25. Men jeg var iskald når jeg kom opp av vannet og brukte over 15 minutter i T1 for å varme meg opp. Jeg må visst få på meg litt mer kroppsfett.
Jeg var forberedt på en kald tur opp Måbødalen og tok på meg ullsokker, lange bein og armer, pluss vindjakke, buffer under hjelmen, og lange hansker.
Syklingen gikk egentlig greit, men hadde håpet på en raskere tid. Opp til Dyranut på 2 timer, som forventet. Det var kaldt over Hardangervidda og heldig vis hadde jeg tatt på meg enda en vindjakke på Dyranut. Det var ikke før jeg passerte Geilo at jeg kunne begynne å prelle av meg noen av lagene. I bakkene opp fra Geilo ble det varmt, men med en gang jeg var oppe på flatene måtte jeg kneppe opp igjen. Kom meg greit opp til Imingfjell hvor jeg fikk forpleining av Dag og Kalle (Line`s support), som også var kjempefin support underveis. Clive var nå 1 time foran meg og Tim kjørte som en villmann frem og tilbake for å kunne hjelpe oss begge to.
Det var en kald motvind på toppen av Imingfjell som ikke ville slippe taket før jeg var kommet inn til T2. Først da kunne jeg fjerne ”vinterklærne”. Hyggelig at Kari og Randi var der for å heie på oss (mulig det var flere men jeg var litt tåkete her… mer enn vanlig).
Sykla på 8:27:08.

Det var deilig å kunne strekke på beina i shorts og kortermet, og jeg holdt et fint tempo helt inn til Rjukan. Brukte 2 timer til Rjukan. Der møtte jeg Rolf og Geir som ville holde følge med meg opp Zombie Hill. Og Hårek kom på sykkel som stakk innom for å hilse på. Etter mye kalkuleringer var det tydelig at jeg var akkurat på grensen med å rekke cut-off tiden på 32 km. Selv med Rolfs økt tempo skjønte vi at dette ikke ville holde. Så jeg gravde enda dypere og klarte å sette et slags løpetempo de siste kilometerne. Det skulle rekke akkurat! 14:28:30!
Marit sendte melding til Kalle om at jeg klarte det og jeg kunne høre at han lo i andre enden.

Men så var det cut-off nr 2! I fjor brukte jeg litt over en time videre til Stavsro. Denne luksusen hadde jeg ikke i år. Når jeg var oppe på flatene klarte jeg å ”jogge” helt inn til Stavsro. Marit var flott følge med sykkel, selv om jeg antagelig ikke var så veldig pratsom. Jeg hadde ikke så mye ekstra energi til å prate. Jeg klarte å komme meg til Stavsro på ca 41 minutter og kom dit på 15:09! Helt utrolig!

Nå først var jeg bli og fornøyd og ganske pratsom… i følge Marit ;-)

Det ble et ganske langt opphold på Stavsro, med dobesøk og kleskift, men vi karra oss oppover fjellet og brukte ca 2 timer til toppen. Min endelig tid be 17:33:03.
Ca en halv time raskere enn i fjor, men ganske nøyaktig samme tid som i 2007.

Dette hadde jeg ikke klart hadde det ikke vært for all support og støtte. Tusen takk til alle som hjalp til!

Tim og Marit var et fantastisk støtte gjennom dagen!

4 comments:

  1. Gratulerar med FEMTE Norseman Guy! Det var bra gjort, og den grønne trøya kler deg veldig godt! (Thor Hushovds grønne trøya berre bleiknar samanlikna....)
    Er stolt av deg :)

    ReplyDelete
  2. Veldig bra jobba! Jeg satt spent og fulgte med! Heldigvis hadde marit overskudd til å sende en oppdatering på deg og Clive innimellom!

    Utrolig bra jobba! Nå kan du være superstolt! Flott RR!

    ReplyDelete
  3. Gratulerer Guy, mission accomplished :-) Imponerende utført og flott RR !

    TrondB

    ReplyDelete
  4. Tusen takk dere :-)
    Hushovds trøye hadde jeg ikke tenkt på. Hushovd og Huste i 2009 ;-))
    Og takk igjen Espen for alle oppdateringene på Oslofjord. Utrolig artig å se at dere drev å fulgte med.

    ReplyDelete